söndag 2 oktober 2011

En film som grep tag i mig, ordentligt!

EN BLOMMA I AFRIKAS ÖKEN
Den här filmen har gripit tag om hela mitt hjärta, mitt hjärta gör ont.
Mina tårar rinner och det enda som finns i mina tankar nu är scenen i filmen när man får se en liten 3 årig flicka, en oskyldig, helt ovetandes, en liten flicka som kvällen innan fick en extra portion ris av sin mamma utan att förstå varför, mamman har bara talat om för flickan att hon ska "bli kvinna", på ett stenras mitt ute i öknen läggs flickan på en stor sten och "doktorn" skär bort hela hennes lilla könsorgan och syr ihop, flickan skriker, otröstligt och blir ensam lämnad kvar där på den blodiga stenen med den smärtan, rädslan och tomheten medans mamman går tillbaka till dem andra 11 barnen hon måste ta hand om, efter en tid, gud vet hur länge kommer hon tillbaka för att hämta flickan, som kryper runt bland stenarna och skriker, gråter i panik och smärta..

Waris Dirie heter flickan, hon överlevde och var den första kvinnan som uttalade sig om könsstympning till media, det är hon tillsammans med journalisten Cathleen Miller som skrivit boken "En blomma i Afrikas öken" som nu även finns på film.
En film som är värd att se men förbered er på scener som iaf jag aldrig kommer kunna släppa..
Sen hon berättade om att det förekommer i många länder är det många länder som har förbjudit könsstympning men ändå, idag, könsstympas 6000 barn runtom i världen, VARJE DAG.....
Hur kan detta få ske?

3 kommentarer: